انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

مپ ها و روش استفاده از اونها برای تکسچرینگ

توضیح در مورد مپ ها و روش استفاده از اونها برای تکسچرینگ
اگر شما یه لطفی انجام دادید و مدل رو آنرپ کردید چند تا جایزه نفیس خود به خود دریافت میکنید!
علاوه بر تصویر رنگی که مپ رنگ یا دیفیوز color map / diffuse map گفته میشه شما میتونی از دهها کنترل کننده دیگه برای حجم درر رندر استفاده کنید: 
Specular map برای براقیت سفرشی (اصلا مپ برای سفارشی تر از متریال خالی هست و این هم به عهده یووی هایی است که از آنرپ بدست میاد...)Bump map برای بافت برجسته موضعی
normal map برای ذخیره کردن اطلاعات حجم سنگین به حجم سبک و همینطور برجسته نمایی بر حسب جهت نور
(Retoplology ریتوپولوژی یا به اختصار توپولوژی یا ریتوپو روشی است که یک حجم با مش ساده تر و ورتکس و صفحه کمتر رو از روی یه مش سنگین میسازند تا بعدا تفاوت اونها رو به صورت مپ برجسته نوریnormal-map یا مپ برجستگی کامل در depth-map یا displace map ذخیره کنند به نحوی که بتونند در بازی های سه بعدی یا رند ازش کمک بگیرند یعنی بدون اینکه سنگینی و کندی اون مش ها رو تحمل کنند نتیجه بسیار نزدیک به اون رو داشته باشند)
ambient oclussion یا AO برای سایه دار کردن بر حسب حفره ها و شیارها 
self-lumiance برای خود درخشندگی و لامپی بودن 
....
یک مپ یک فایل تصویری هست که اطلاعات یک مولفه تاثیر گذار در حجم رو در خود ذخیره میکنه.
اگر میبینید که لاک یک لاک پشت غول پیکر برجستگی های ریزی داره و نقاط درخشانی و محل های آینه ای و ... یعنی علاوه بر رنگ یه ظریفکاری هایی در مپ های دیگه انجام شده که همه بر حسب یک یووی آز آنرپ شما روی کار میشینن. 
بعضی مپ ها رو ما نقاشی میکنیم مثل بامپ و بعضی از اونها رو رند میکنیم.
(bake یا render to texture) که به هر حال توی مپ ها ذخیر میشه. این مپ ها بعضی خاکستری هستند و اطلاعات فازی یا درصدی رو نمایش میدن مثل مپ بامپ که تیرگی و روشنی نماینده درصد پستی و بلندی سطح هست و بعضی دیگر با رنگ مثل نرمال یا نرمال زاویه ای vector displacement اطلاعات خاصی رو ذخیره میکنند که هنگام نسبت داده شدن به حجم تغییراتی توی اون ایجاد میکنن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد