انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

انیمیشن و گرافیک سه بعدی

تکنیک های انیمیشن 3

تکنیک‌های انیمیشن
شروع و اعتلای این نوع انیمیشن، با شرکت معروف و معتبر والت دیسنی بود. در انیمیشن روی طلق نیازی به کشیدن مجدد تصاویر غیرثابت نبود و تنها محدودیت پیش‌رو ...

انیمیشن در یک تقسیم بندی کلی به دو بخش انیمیشن تجربی و انیمیشن صنعتی ـ تجاری تقسیم می شود. بحث تکنیک های انیمیشن بیشتر در مورد بخش دوم مطرح است، چراکه اصولاً در انیمیشن تجربی استفاده از هر تکنیکی مجاز است و محدودیتی برای سازنده انیمیشن وجود ندارد یا حتی می توان گفت تجربی بودن یک اثر پویانمایی بیشتر به دلیل بداعت آن در بهره گیری از تکنیک های مورد استفاده قرار نگرفته و جدید است. البته تکنیک های نوع دوم انیمیشن یعنی انیمیشن صنعتی ـ تجاری، خود ریشه در آثار تجربی دارند و هر کدام روزی در نوع خود بدیع و تازه بوده اند و اگر حالا به عنوان یک تکنیک مرسوم و شناخته شده مطرح هستند دلیلش کثرت استفاده از آنها به دلیل مقبول واقع شدنشان در میان هنرمندان رشته پویانمایی است.برخی تکنیک های ساخت انیمیشن که تاکنون بیشترین کاربرد را در ساخت آثار پویانمایی داشته اند، از این قرارند:

انیمیشن روی کاغذاین روش که از ابتدایی ترین روش های ساخت انیمیشن بوده، امروز کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و دلیل آن هم سختی کار با کاغذ است و این مشکل اساسی که می باید هر بار به خاطر کوچک ترین حرکتی، تمام تصویر را درباره روی کاغذ بعدی نقاشی کنند و همین روند مشکل و پر زحمت را تا پایان کار ادامه بدهند. در واقع اشکال اصلی انیمیشن روی کاغذ این بود که نه فقط تصاویر متحرک که تصاویر ثابت هم می باید دوباره و از نو نقاشی شوند که این مساله به طور خاص در مورد پس زمینه (Background) تصویر، کاری بسیار پرهزینه و مشقت بار بود. با جایگزین شدن طلق به جای کاغذ، فرآیند ساخت انیمیشن تحولی اساسی یافت.

انیمیشن روی طلقشروع و اعتلای این نوع انیمیشن، با شرکت معروف و معتبر والت دیسنی بود. در انیمیشن روی طلق نیازی به کشیدن مجدد تصاویر غیرثابت نبود و تنها محدودیت پیش رو تعداد لایه هایی از طلق مورد استفاده بود که می بایست روی هم قرار داده شوند. معمولاً از بیش از 5 یا 6 طلق نمی شد استفاده کرد، چراکه باعث می شد رنگ های زیری کدر شده و قابل رویت نباشند. با ورود فناوری دیجیتال این مشکل نیز رفع شد و شفاف سازی، دیگر نه با طلق بلکه بوسیله رایانه صورت می گرفت. از نمونه های دستی این تکنیک می توان به آثاری همچون «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «سیندرلا»، «زیبای خفته» و بسیاری نمونه های شناخته شده دیگر اشاره کرد و از نمونه های دیجیتال می توان از انیمیشن ایرانی «هوهوخان باد مهربان» به کارگردانی شهرام حاجی میرصادقی نام برد.

انیمیشن بدون دوربیندر این تکنیک فُرم ها را فریم به فریم بر کادرهای 35 یا 16 میلی متری نگاتیو کشیده یا خراش می دادند بدون این که از موتور دوربین برای نوردهی و ثبت تصویر بر نگاتیو استفاده کنند. انیمیشن های تولید شده با این تکنیک بسیار ساده، خطی و انتزاعی هستند و کسی که این تکنیک را در پویانمایی به اوج خود رساند، فیلمساز آمریکایی مقیم کانادا نورمن مک لارن بود که در آن زمان در موسسه ملی فیلم کانادا (NFBC) مشغول به فعالیت بود.از نمونه آثار مک لارن با این تکنیک، انیمیشن «لی لی مرغ» است.

Stop Motion یا انیمیشن سکون و حرکتپویانمایی در این تکنیک به روش سه بعدی انجام می شود، یعنی پایه تصاویر تنها نقاشی دوبعدی نیست بلکه حرکت سوژه در 3 بعد صورت می گیرد. در این تکنیک با دست بردن در زمان بین فریم ها حرکتی ایجاد می شود که با فیلمبرداری عادی (Real Time) قابل تولید نیست. این نوع پویانمایی خود شامل چند تکنیک فرعی زیر است:1- عروسکی: که حرکت در آن به وسیله عروسک های مفصل دار متحرک ایجاد می شود، مثل انیمیشن های «عروس مرده» و «پت و مت».2- خمیری: که ماده مورد استفاده در آن برای ایجاد حرکت، خمیر نقش پذیر است مثل انیمیشن «نیک و جونیور، اسب های آبی» ساخته وبستر کالکرد.3- پیکسلیشن: که عبارت است از حرکت انسان جاندار، منتهی حرکتی غیرعادی مثل این که فردی ایستاده است، ولی به سمت جلو حرکت می کند بدون این که پاهایش را به حالت راه رفتن حرکت دهد. انیمیشن «همسایه ها» ساخته نورمن مک لارن از نمونه های این نوع انیمیشن است.

کات اوت (بریده مقوا)در روش دستی این تکنیک، ابتدا شخصیت ها را دوربُری می کردند، سپس برایشان مفصل تعریف کرده و سرانجام آنها را زیر دوربین قرار داده و حرکت های مورد نظر را به ثبت می رساندند. در روش دیجیتال این تکنیک، عمل دوربُری به وسیله نرم افزار انجام می شود؛ البته پس از اسکن یا ساخت تصویر مورد نظر در رایانه. از نمونه های ایرانی این تکنیک می توان به انیمیشن «قاضی و مرد» ساخته امیرمحمد دهستانی اشاره کرد.

سه بعدی دیجیتالشخصیت ها در این روش به صورت سه بعدی مجازی در رایانه مدل سازی شده و حرکت داده می شوند. نرم افزارهای اصلی مورد استفاده برای این تکنیک عبارتند از: 3D Max، Maya و Soft image. عده ای برای بعضی از این نرم افزارها برتری قائلند اما شرکت های خارجی معمولاً همزمان هر سه را مورد استفاده قرار می دهند. یعنی اغلب مدل سازی را با 3D Max، جزئیات و بافت را با Maya و انیمه کردن (حرکت دهی) را با Soft?image انجام می دهند. نمونه انیمیشن برای این تکنیک در میان محصولات تولیدی این سال ها بسیار است از جمله «شگفت انگیزها»، «در جستجوی نمو»، «شرک» و....

نقاشی روی شیشه و انیمیشن با ماسهاین دو تکنیک، تجربی تر از نمونه های قبلی هستند و از این نظر کم کاربردتر و خاص تر. در هر دوی این تکنیک ها کار روی میز نور انجام می شود و نیز هر دوی این تکنیک ها نیازمند دقت، حوصله و وقت و انرژی زیاد هستند، چراکه در هر دو روش، فریم قبل را نمی شود دوباره دید و در نتیجه همه حساب و کتاب ها می باید از پیش و به صورت دقیق در ذهن سازنده انجام گرفته باشد.البته با فناوری جدید و نصب دوربین به رایانه امکان مشاهده فریم قبل هست، ولی مشکل اینجاست که در صورتی که در فریم قبلی اشتباهی صورت گرفته باشد به رغم فناوری های پیشرفته جدید امکان تصحیح دقیق و کامل آن فریم وجود ندارد. انیمیشن «پیرمرد و دریا» ساخته الکساندر پتروف نمونه کار با تکنیک نقاشی روی شیشه است که در سال 1999 موفق به دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان شد. انیمیشن های «خیابان» و «غاز و جغد» ساخته کارولین لیف نیز از نمونه های کار با تکنیک انیمیشن با ماسه هستند.

منبع : jamejamonline.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد